Hyresgästföreningen Stockholm SydOsts årsmöte 2011

I lördags, 19 mars, hade Hyresgästföreningen Stockholm SydOst sitt årsmöte på Folkets Hus i Rågsved.

Jag var där tillsammans med uppemot 140 andra glada medlemmar som hörsammat inbjudan och nu bänkat sig framför den upphöjda estraden. Ett stilla sorl låg över salen tills Stig Hägerstrand, ordförande i Stockholm SydOst, äntrade talarstolen och efter ett inledande tal förklarade mötet öppnat.

Alf Karlsson, jurist i bostadspolitiska frågor för Miljöpartiet var inbjuden som mötesordförande vilket godtogs enhälligt av oss närvarande. Han berättade om sin bostadsresa, från den första lägenheten vid flytten från föräldrahemmet, till studentlägenheterna och till sitt nuvarande boende. Och han har haft tur, så sa han själv, men alla har inte samma tur när de som unga ska skaffa ett eget boende, fortsatte han, för vilken ungdom har råd och möjligheter till en bostadsrätt eller en hyresrätt i nyproduktion. Han var imponerad av att så många deltog i årsmötet och såg oss hyresgäster och HGF som en stor resurs med stora möjligheter att påverka de politiker som styr över boendefrågor.

Terje Gunnarson, ordförande i Hyresgästföreningen Region Stockholm, informerade om den lagändring som skett där Allmännyttan inte längre är normgivande i hyresförhandlingarna samt att Allmännyttan ska drivas affärsmässigt. Därefter talade han lite om de hyresförhandlingar som varit för 2011 och att höjningarna inom både Allmännyttan och det privata beståndet trots den nya lagen hållit sig på en bra nivå och att dessa förhandlingar kommer att vara vägledande för nästa års hyresförhandlingar.

En boendedialog fördes också på så sätt att tre stationer inrättats i lokalen med en fråga vardera, där vi deltagare på mötet kunde skriva ner våra tankar och önskemål på lappar som sattes upp på skärmar vid varje station.

De frågor som ställdes var:

1.  Hur vill du engagera dig i verksamheten HGF?

2.  Hur vill du vara med och påverka verksamheten i HGF?

3.  Vilka frågor tycker du är viktigast?

Svaren kommer HGF SydOst att gå igenom, men det jag såg så var det många som önskade en bättre utemiljö samt fler hyresrätter som man har råd att bo i.

Lunchen var efterlängtad och vi var många hungriga som serverades en god kycklingfile med ett gott ris och en röd, god sås. Som tillbehör fanns en fräsch sallad, hårt eller mjukt bröd och för den som ville ha mer sting fanns Sambal Oelek.  En vegetarisk rätt fanns för de som så ville. Lättöl, Loka eller Ramlösa kunde man välja på att dricka till maten. Mätt och nöjd avslutades måltiden med kaffe eller för den som ville te.

Efter lunchen fortsatte mötet med val och nomineringar till HGF SydOst och olika bostads- och förhandlingsdelegationer. Stig Hägerstrand, som omvaldes till ordförande avslutade också mötet med tacktal samt utdelning av Silvernålen till de som varit verksamma inom HGF i 15 år.

Det var ett långt men givande möte och jag träffade trevliga hyresgäster som jag hade trevliga samtal med.

Annonser
Det här inlägget postades i Årsmöten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hyresgästföreningen Stockholm SydOsts årsmöte 2011

1. Peggy Jönsson skriver:

Som nyinvald i Syd-Ost styrelsen så ska det bli oerhört intressant och hinna läsa alla förslag och idéer som kom in i Boendedialogen i lite lugn och ro. Samt återkoppla till alla lokala LH (även den jag är aktiv i). Fantastiskt att så pass många kom i det underbara marsvädret. Även om det bara är en bråkdel av alla våra medlemmar.

Kanske kan vi få igång fler hemsidor/bloggar i andra lokala LH? 😉

• Kristina Tell skriver:

Hej Peggy, jag får gratulera dig så mycket som nyinvald till styrelsen i SydOst.

Framöver så hoppas jag att vi alla får ta del av en sammanställning av de förslag och idéer som kom fram under Boendedialogen. Det är viktigt att vi får se att det finns fler som tycker som en själv och roligt om man ser att någon tänkt på något som man själv inte tänkt på men som man tycker låter riktigt bra.

Och visst vore det härligt om fler LH kom till skott och skapade egna webbsidor så att vi verkligen syns. Jag är ingen expert på webbsidor men det jag kan, kan jag alltid hjälpa någon annan med för att komma igång!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s